COPYRIGHT PROVISIONS
Every papper included in the magazine can be reproduced whole or in part, provided that respect for its original content, the source is acknowledged and is used with non-commercial academic. Legal mission and its content is protected under a license Creative Commons Attribution-Noncommercial-
Misión Jurídica is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivar 4.0 International License.
Based on a work in http://unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/mjuridica/index.
Permits that go beyond what is covered by this license can be found at http://unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/mjuridica/index.
Show authors biography
The article aims to present an interdisciplinary vision of the problem of the right of transformation of the original musical work and its possible conceptualization as a derivative work. As a result of the scarce treatment on the matter in the consolidated Spanish Intellectual Property Law, conflicts often arise when the author of an original composition authorizes its incorporation into a new one, holding the right for his work fully maintain its integrity without suffering impairment or deformation once its exhibition or exploitation has been consented. Within the legal and musicological context, the purpose is to give a transversal approach and to establish objective criteria related to the musical field that, dumped in the mold of intellectual property legislation, manages to provide solutions to the doubts that arise regarding the current and intricate conjuncture of the delimitation in transformations of musical works. The starting hypothesis is the profusion of inaccuracies, the lack of elements that delimit with certainty the variety of concepts that are attributable to the original musical works that may be the object of derived works; as well as the procrastination of the legislator when addressing this very relevant problem. The existing gaps and the lack of studies in both topics are highlighted, both within musicological studies and in the treatment of national doctrine and jurisprudence which are rather scarce, also in relation to comparative law.
Article visits 348 | PDF visits 238
Downloads
- Ayllón Santiago, H. (2014). El derecho de transformación de las obras del espíritu. Madrid: Editorial Reus.
- Bataller Ruiz, E. (2002). La obra colectiva. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch.
- Baylos Corroza, H. (1978). Tratado de la Propiedad Industrial. Madrid: Editorial Civitas.
- Baylos Corroza, H. (1988). “Disquisición sobre el plagio”. República de las Letras, Revista de la Asociación Colegial de Escritores. No. 20. (enero, 1988)
- Bercovitz Rodríguez‐Cano, R. (1989). Comentarios a la Ley de Propiedad Intelectual. Madrid: Editorial Tecnos.
- Boabide Fernández, C. (1996). Las nuevas tecnologías o las creaciones intelectuales. Aspectos positivos en El derecho de propiedad intelectual y las nuevas tecnologías, Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte.
- Boyd, M. (2001). Arrangement. New Grove Dictionary of Music and Musicians. Sadie, Stanley & Tyrrell John (eds.). Londres: Editorial Macmillan.
- Carbajo González, J. (1989). “La nueva regulación española en materia de propiedad intelectual I” . Actualidad Civil, No. 3.
- Carrasco Perera, A. (2007). “Comentario al artículo 7 TRLPI”. En: Comentarios a la Ley de Propiedad Intelectual.Bercovitz Rodríguez-Cano (Coords.).Madrid Editorial Tecnos.
- Cascudo, T. (2010). “Introducción y notas”. El arreglo como obra musical. Ciclo de miércoles. Madrid: Fundación Juan March.
- Castán Pérez-Gómez A. (2009). El plagio y otros estudios de derechos de autor. Madrid: Editorial Reus.
- Chico López, J.M. (2018). La sincronización sonoro-visual: relaciones surgidas a partir de la práctica artística. Tesis Doctoral. Universidad de Granada. Disponible en http://hdl.handle.net/10481/51836.
- Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Ediciones Paidós.
- De Román Pérez, R. (2003). Obras musicales, compositores, intérpretes y nuevas tecnologías. Madrid: Editorial. Reus.
- De Román Pérez, R. (1996). “Problemática de las obras derivadas de propiedad intelectual. Jurisprudencia civil y penal”. Estudios sobre el Ordenamiento jurídico español. Burgos: Universidad de Burgos.
- Desbois, H. (1978). Le Droit d’auteur en France. París: Editorial Dalloz.
- Diccionario Akal/Grove de la Música. (2000). Madrid: Editorial Akal.
- Fishman, S. (2010). The Public Domain: How to find & use copyright-free writing, music, art & more. Nueva York: Editorial Berkely.
- Galacho Abolafio, F. (2014). La obra derivada musical: entre el plagio y los derechos de autor. Pamplona: Editorial Aranzadi.
- García-Trelles Fernández, C. M. (2019). Problemática de la obra musical derivada: la transformación como derecho patrimonial del autor de la obra original. Tesis Doctoral. Universidad de Oviedo. Disponible en http://hdl.handle.net/10651/52830.
- Lathan, A. (2008). Oxford Diccionario Enciclopédico de la Música. México: Fondo de Cultura Económica.
- Lipszyc, D. (1989). “La protección de las obras literarias y la política cultural del libro” En: Memoria del IV Congreso Internacional sobre la protección de Intelectuales. Madrid: Organización Mundial de la Propiedad.
- López Cano, R. (2012). “Lo original es la versión: covers, versiones y originales en la música popular urbana”. ArtCultura. Vol. 14. No. 24.
- López Cano, R. (2018). Música dispersa. Apropiación, influencias, robos, remix en la era de la escucha digital. Valencia: Editorial MusiKeon Books.
- López Sánchez, C. (2008). La transformación de la obra intelectual. Madrid: Editorial. Dykinson.
- Manrique, D. A. (2004). “La sorprendente historia de My Way”. El País, 7-04-2004. Disponible en: https://elpais.com/diario/2004/04/07/espectaculos/1081288802_850215.html
- Mariscal Garrido-Falla, P. (2013). Derecho de transformación de la obra derivada. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch.
- Mariscal Garrido-Falla, P. (2017). “Comentarios al artículo 11”. En: Comentarios a la Ley de Propiedad Intelectual. Bercovitz Rodríguez-Cano (coord.). Madrid: Editorial Tecnos.
- Maurel–Indart, H. (2014). Sobre el plagio. México: Fondo de Cultura Económica.
- Millé, A. (1994) “Música y electrónica: problemas de propiedad intelectual relacionados con la composición y ejecución musical con medios electrónicos”. Boletín de Derecho de Autor Vol. XXVIII. No. 2..
- Mosser, K. (2008). “Cover songs»: Ambiguity, multivalence, polysemy”. Popular Musicology Online, No. 2.
- Nieto, J. (1996). Música para la imagen. La influencia secreta. Madrid: Editorial Iberautor.
- OMPI (1980). Glosario de derecho de autor y derechos conexos. Vol. 816. World intelectual property organization - Wipo. Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. ().
- Pérez Serrano, N. “El derecho moral de los autores”. Anuario de Derecho Civil. Vol. 2. No. 1 (1949):7 – 27.
- Randel, M (1984). Diccionario Harvard de música. México: Editorial Diana.
- Rivero Hernández, F. (1997). Comentarios a la Ley de Propiedad Intelectual, Coord. por Bercovitz
- Rodríguez-Cano, R. (2007). Comentario al artículo 21. Madrid: Editorial Tecnos.
- Rodríguez Tapia y Bondia Román. (2007). Comentario al artículo 9”, Comentarios a la Ley de Propiedad Intelectual. Madrid: Editorial Thomson Civitas.
- Sánchez Aristi, R. (2005). La propiedad intelectual sobre las obras musicales. Granada: Editorial Comares.
- Suárez Lozano J. A. (2011). “El dominio público en la propiedad intelectual”. Los derechos de propiedad individual en la obra audiovisual. O’callaghan (Coord.). Madrid: Editorial Dykinson.
- Witmer, R. y Marks, A. (2001). “Cover [cover version o cover recording]”. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Sadie, Stanley & Tyrrell John (Edits.). Londres: Macmillan.