Superman’s madness: a socio-semiotic approach to an episode of Heracles’ madness
La locura de Superman: abordaje sociosemiótico de un episodio de la locura de Heracles
COPYRIGHT PROVISIONS
Every papper included in the magazine can be reproduced whole or in part, provided that respect for its original content, the source is acknowledged and is used with non-commercial academic. Legal mission and its content is protected under a license Creative Commons Attribution-Noncommercial-
Misión Jurídica is distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivar 4.0 International License.
Based on a work in http://unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/mjuridica/index.
Permits that go beyond what is covered by this license can be found at http://unicolmayor.edu.co/publicaciones/index.php/mjuridica/index.
Show authors biography
The comic Injustice: Gods Among Us (2013) will be compared with the episode of the madness of Heracles and with some socio-political events of the 20th and 21st centuries, to recreate a new fictional history as a means of entertainment in which current realities emerge. From the social semiosis of Verón (1993), the comparative literature of Fernández (2017) and Delgadillo (2015), and Classic Tradition of García-Jurado (2016), it is possible to link graphic narrative with cultural history, literature and aesthetics, as well as identifying critical positions towards societies governed by dictatorships and the danger they pose to the world.
Article visits 254 | PDF visits 208
Downloads
Apolodoro. (1987). Biblioteca Mitológica. Madrid: Akal.
Asteas. (350-320 a. C.). Crátera de Figuras Rojas. Madrid: Museo Arqueológico Nacional, Disponible en https://bit.ly/3wWjsRX
Atlas Taf. X. (s. f.). Eris. Disponible en https://bit.ly/3wMyWaM
Barrientos R., F. (2008). “La política antiterrorista de Estados Unidos”. Revista Política y Estrategia, No. 110. Disponible en https://bit.ly/3BdICPi
Calvo M., J. L. (1978). Heracles. Madrid: Gredos.
Calviño F., D. (2017). El Hombre de Acero contra las potencias del Eje: representación, mentalidad y propaganda en el comic book estadounidense de la Segunda Guerra Mundial. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Disponible en https://bit.ly/3wLl8O2
Caruth, E. “Hercules and Superman: The Modern-Day Mythology of the Comic Book: Clinical Applications”. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, No. 7, (1968), pp. 1-12. Disponible en https://bit.ly/3xP4ZIq
College of Arts & Sciences (2019). Course Resources in Classical Studies. Disponible en https://bit.ly/36Wyvk1
Cuñarro C., L. D. & Cuñarro C., E. M. (2014). “Liberalismo vs. neo-fascismo: perspectiva sociosemiótica y análisis político del cómic Guerra Civil”. Telos, 16(1), (2014), pp. 62-79. Disponible en https://bit.ly/3idRICQ
Delgadillo S., A. (2015). “Hércules y la cultura de masas en América”. En J. Pérez Flores, S. González Varela, & J. A. Hernández (Eds.). Soubervielle, Hércules en el mito, la historia y el arte iberoamericano: relatos de una figura de poder y dominación. San Luis de Potosí: Colegio de San Luis y Universidad Iberoamericana, pp. 197-214. Disponible en https://bit.ly/3wJWpcD
Zadoff, & E. Zadoff (Eds.), (2004). “El ascenso nazi al poder y la naturaleza de su régimen”. En Zadoff, & E. Zadoff (Eds.),E. Enciclopedia del Holocausto. Jerusalem: Nativ Ediciones. Disponible en https://bit.ly/3riUsDe
Eurípides. (1978). Heracles. Madrid: Gredos.
Fernández R, N. (2017). Pervivencia y evolución del concepto de héroe literario en el cómic norteamericano de superhéroes: apolíneos, dionisiacos y prometeicos. Logroño: Universidad de la Rioja. Disponible en https://bit.ly/3yZu0RA
García-Jurado, F. “Tradición frente a recepción clásica: Teoría frente a estética, autor frente a lector”. Nova Tellus, No. 33, (2015), pp. 9-37. Disponible en https://bit.ly/2VHumhd
García-Jurado, F. (2016). Teoría de la tradición clásica. Conceptos, historia y métodos. Ciudad de México: Universidad Autónoma de México.
Grimal, P. (1981). Diccionario de mitología griega y romana. Barcelona: Paidós.
Hernández Cano, E.. “Nuevo Orden Mundial. Narraciones sobre poder y superhéroes en el cómic maisntream estadounidense de Stormwatc a Black Summer (1996-2008)”. Extravío. Revista electrónica de literatura comparada, No. 4, (2009), pp. 104-121. Disponible en https://bit.ly/2UPN9Xi
Hernández Henríquez, M. M. (2011). Nueva lectura, reinterpretación y actualización del mito de Teseo en la última poesía española (Tesis Doctoral). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Ibarra, V. (2011). De Ate a Furor: la Secularización de la Intervención Divina en el Hercvles Fvrens de Séneca. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Disponible en https://bit.ly/3evvD1D
Jaeger, H. (1938). Nuremberg, Alemania en 1938. Archivos Life. Maquinaria propagandística del Tercer Reich. Galería fotográfica perteneciente a la maquinaria propagandística del Tercer Reich desde el objetivo de Hugo Jaeger, fotógrafo personal de Hitler. Disponible en https://bit.ly/3hH7qat
López K., E.. “Distopia. Otro final de la utopía”. Reis, No. 55, (1991), pp. 7-23. Disponible en https://bit.ly/2Tfp4IY
Luque Moreno, J. (1979). Hércules Loco. Madrid: Gredos.
Lykaon. (440 a. C). Lyssa. Crátera de Figuras Rojas Ateniense. Boston: Museum of Fine Arts Boston. Disponible en https://bit.ly/3etiQg4
Matamoros Durán, M. (2012). Matamoros ……………………………………………………………………………………
Museo Arqueológico Nacional. (2008). Tesoros del Museo Arqueológico Nacional. Madrid: Ministerio de Cultura de España. Disponible en https://bit.ly/3erjR8i
Perseus Digital Library (s. f.). The Perseus Catalog. Medford, USA, Tufts University Medford & Leipzig, Germany, The University of Leipzig. Disponible en http://sites.tufts.edu/perseuscatalog/
Pineda C., A. “Orígenes histórico-conceptuales de la teoría de la propaganda nazi”. Revista Historia y Comunicación Social, No. 12, (2007), pp. 151-176. Disponible en https://bit.ly/3hKnMza
Santostefano, C. A. (2018). Apuntes profesionales de Carlos Alberto Santostefano. Desfile militar o castrense ¿Qué es? Origen e historia. Disponible en https://bit.ly/3BfyKUY
Sechi M., G. (2007). Diccionario de mitología universal. Madrid: Akal.
Séneca. (1979). Hércules loco. Madrid: Gredos.
Taylor, T., & Sánchez, A. (11 de junio de 2013f). Injustice: Gods Among Us, 22. DC Comics. Disponible en https://bit.ly/3xOm19F
Taylor, T. & Ikari Studio. (17 de septiermbre de 2013g). Injustice: Gods Among Us. 36. DC Comics. Disponible en https://bit.ly/3hM2Urj
Taylor, T. & Miller, M. (19 de febrero de 2013e). Injustice: Gods Among Us, 6. DC Comics. Disponible en https://bit.ly/3kpNk6s
Taylor, T. & Raapack, J. (15 de enero de 2013a). Injustice: Gods Among Us, 1. DC Comics. Disponible en https://bit.ly/3zd9jBP
Taylor, T., Raapack, J., & Gimenez, A. (22 de enero de 2013b). Injustice: Gods Among Us, 1. DC Comics. Disponible en https://bit.ly/2UNUDtU
Taylor, T., Raapack, J., & Gimenez, A. (29 de enero de 2013c). Injustice: Gods Among Us. DC Comics. Disponible en https://bit.ly/36Hoirn
Taylor, T., Raapack, J., & Gimenez, A. (5 de febrero de 2013d). Injustice: Gods Among Us. 4. DC Comics. Disponible en https://bit.ly/3kxDAaf
Uribe M., J. A. (2014). Legitimidad de las representaciones ficcionales. Escribanía, 12(2), 11-29. Disponible en https://bit.ly/36HHB3L
Verón, E. (1993). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona: Gedisa. Disponible en https://bit.ly/3hIuo0S
Victoria Uribe, R. (2015). “El Noveno arte y la sociedad. El cómic como medio de expresión cultural de tópicos sociales. La técnica y la expresión contemporánea”. En El Noveno arte y la sociedad. El cómic como medio de expresión cultural de tópicos sociales. (pp. 1-23). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México. Disponible en https://bit.ly/3ioc4cq